Ako vybrať elektrobicykel – Sprievodca pre začiatočníkov aj pokročilých

0477598_jak_vybrat_elektrokolo_900

Čo je vlastne elektrobicykel? 

Elektrobicykel je typ bicykla, ktorý je vybavený elektromotorom, riadiacou jednotkou a batériou, ktorá slúži ako zdroj energie. Tento elektromotor poskytuje asistenciu jazdcovi, ale aktivuje sa iba vtedy, keď jazdec aktívne šliape do pedálov. Pohyb pedálov je detekovaný snímačom umiestneným v pedáloch, ktorý signalizuje riadiacej jednotke, aby spustila motor. 

Čo by elektrobicykel nemal/nesmie mať? 

Elektrobicykle sú regulované tak, aby boli vhodné pre bežnú cestnú premávku. To znamená, že výkon motora nesmie trvale prekročiť 250 wattov, hoci môže byť dočasne vyšší v náročnejších situáciách, ako je napríklad prudký výšľap. Maximálne napätie systému nesmie presiahnuť 48 voltov a asistenčná rýchlosť bicykla nesmie byť vyššia ako 25 km/h. Ďalej je zakázané, aby motor bicykla bol ovládaný bez šliapania, napríklad pomocou plynového gripu alebo páčky, čo by z elektrobicykla robilo skôr motorové vozidlo než asistovaný bicykel.  

Z čoho sa elektrobicykel skladá? 

  1. Elektromotor 

    Elektromotor môže byť umiestnený v zadnom náboji, čo sú cenovo najdostupnejšie motory, alebo v prednom náboji, čo je už menej bežné a často sa vyskytuje len u elektro trojkoliek a vzácne u  mestských elektrobicyklov. Optimálnou variantou je stredový motor umiestnený v strede šlapacieho mechanizmu, vybavený senzormi, ktoré zabezpečujú plynulejší ťah, efektívnejšiu spotrebu energie pre dlhší dojazd a lepšie vyváženie ťažiska bicykla.
  2. Batéria

    Skôr boli batérie vzadu na bicykli v nosiči, čo malo nevýhodu pri zlom vyvážení bicykla. Dnes to majú už iba niektoré lacné mestské bicykle.  Existujú aj varianty, ktoré majú batériu umiestnenú za alebo pred sedlovou trubkou, vo vertikálnej polohe, kde je už ťažisko bicykla lepšie.  Najlepšie umiestnenie batérie je však v ráme bicykla. Bicykel je potom ideálne vyvážený a k batérii je jednoduchý prístup.  V súčasnosti sa najčastejšie používajú lítium-iónové batérie s rôznou kapacitou.
  3. Riadiaca jednotka

    Táto jednotka je mozgom celého elektrického systému bicykla, prijíma a spracováva dáta zo senzorov rozmiestnených po bicykli. Tie vyhodnocuje a podľa toho ovláda chod motora a celého elektrobicykla.
  4. Ovládací panel

    Väčšinou sa nachádza na riadidlách, má na sebe tlačidlá na ovládanie chodu elektrobicykla. U väčšiny modelov obsahuje aj displej, ktorý zobrazuje informácie ako tachometer, zvolenú asistenciu, dojazd, stav batérie a ďalšie. U ekonomickejších modelov je použitý jednoduchý LED indikátor stavu batérie a stupňa asistencie motora.
  5. Senzory

    Elektrobicykle sú vybavené radom senzorov, ktoré odosielajú dáta do riadiacej jednotky, čo zabezpečuje správnu funkciu bicykla. Bicykle s lepšími stredovými motormi majú napríklad senzor krútiaceho momentu, ktorý upravuje výkon motora v závislosti od sily šliapania. Existuje aj senzor rýchlosti, ktorý sníma aktuálnu rýchlosť.  

Prečo si zaobstarať elektrobicykel?

Univerzálnosť 

Elektrobicykle získavajú na popularite ako dopravný aj športový prostriedok a sú vhodné pre široké spektrum používateľov – od mladých po seniorov, od ľudí so zdravotným postihnutím až po skúsených športovcov. Existuje mnoho dôvodov, prečo si zaobstarať elektrobicykel, tu sú niektoré z kľúčových: 

  • Cena vs. prínos: Hoci sú obstarávacie a prevádzkové náklady elektrobicykla vyššie v porovnaní s obyčajnými bicyklami, stále sú výhodnejšie ako iné motorizované dopravné prostriedky, ako sú malé motocykle alebo autá, najmä v mestskej premávke. Náklady na energiu potrebnú na prejdenie 1 km sú u elektrobicykla veľmi nízke, pohybujú sa medzi 0,03 až 0,05 € (napr. jedno úplné nabitie batérie 625Wh vás vyjde cca 0,06 € pri cene 1 kWh 0,094 €). 
      
  • Ekologický prínos: Jazda na elektrobicykli prináša zdravotné benefity a je šetrná k životnému prostrediu. Štatistiky ukazujú, že mnoho ciest autom je kratších než 7,5 km – elektrobicykle túto vzdialenosť ujdú s výrazne nižšou spotrebou energie a menším dopadom na životné prostredie ako mopedy či autá. 
      
  • Legislatívna nezávislosť: Podľa platnej legislatívy sa na elektrobicykle pozerá ako na obyčajné bicykle. To znamená, že na ich používanie nie je potrebná žiadna špeciálna homologácia, registrácia, poistenie ani vodičský preukaz. Môžete s nimi jazdiť tam, kde je to povolené pre klasické bicykle. 
      
  • Rozšírenie možností: Elektrobicykel vám umožní zvýšiť váš akčný rádius a ľahko vás dopraví na miesta, kam by ste sa inak nedostali. Nie ste obmedzení kapacitou batérie, a ak dôjde k jej vyčerpaniu, môžete pokračovať v jazde vlastnou silou. Batériu možno následne jednoducho nabiť. 
      
  • Väčšia sloboda: S elektrobicyklom sa vyhnete dopravným zápcham, problémom s parkovaním a mnohým ďalším komplikáciám spojeným s cestovaním v meste. Elektrobicykel umožňuje flexibilnejšie plánovanie trás a jednoduchšie prekonávanie terénnych prekážok bez nadmernej námahy. 

Ako správne vybrať elektrobicykel?

Pred kúpou elektrobicykla je dôležité zvážiť niekoľko kľúčových aspektov, ktoré vám pomôžu určiť, ktorý bicykel bude pre vás najvhodnejší. Tu je pár otázok, ktoré by ste si mali položiť: 

1. Účel použitia elektrobicykla:

  • Pre denné dochádzanie do práce?
  • Pre rekreačnú jazdu vo voľnom čase?
  • Pre športové účely? 

2. Frekvencia jazdy:

  • Bude jazdiť denne?
  • Iba cez víkendy?
  • Občas?

3. Dĺžka typických trás:

  • Krátke trasy do 10 km?
  • Stredné trasy 10-50 km?
  • Dlhé trasy nad 50 km? 

4. Typ terénu, na ktorom budete jazdiť:

  • Hladké mestské cesty?
  • Nerovný terén alebo cesty v prírode?
  • Kombinácia oboch?

5. Rozpočet: 

  • Menej než 20 000 €?
  • 20 000 € až 50 000 €?
  • Viac než 50 000 €?

Po zodpovedaní týchto otázok by ste mali mať jasnejšiu predstavu o tom, aké technické špecifikácie by váš elektrobicykel mal spĺňať, vrátane veľkosti rámu, typu rámu, priemeru kolies, kapacity batérie, systému odpruženia a typu motora. 

Faktory ovplyvňujúce cenu elektrobicykla:

  • Typ motora a jeho umiestnenie: Motor umiestnený v strede bicykla je obvykle drahší, ale ponúka lepšie vyváženie a efektivitu.
  • Kapacita batérie: Väčšia kapacita batérie zvyšuje cenu, ale zároveň poskytuje dlhší dojazd na jedno nabitie.
  • Kvalita komponentov: Vyššia kvalita komponentov, ako sú brzdy, prevody, vidlice a ostatné súčiastky, môže výrazne zvýšiť celkovú cenu bicykla. 

cenik_servis_1000

Typy motorov pre elektrobicykle

Na súčasnom trhu nájdeme širokú škálu typov motorov pre elektrobicykle. Základná kategorizácia zahŕňa motory umiestnené v zadnom kolese a stredové motory. Aj keď sú stredové motory zvyčajne drahšie, ponúkajú lepšiu ovládateľnosť a efektivitu pri šliapaní. 

  1. Zadný motor funguje na báze pohybového senzora (tzv. PAS – pedál asistenčný systém). Ten je uložený v stredovom zložení a reaguje na pohyb pedálov. Prvé šliapnutie je na vás, potom senzor zopne a motor začne pomáhať. Tento motor nedokáže rozlíšiť, či idete po rovine alebo do kopca – pomáha stále rovnako, podľa zvolenej asistencie.
  2. Stredový pohon funguje pomocou torzného (silového) senzora, ktorý je súčasťou motora. Pri zatlačení do pedálu okamžite vysiela signál a motor ihneď pomáha, čo je veľmi príjemné. Navyše meria silu tlaku na pedál a podľa toho dokáže jemne dávkovať elektrickú energiu – čím viac šliapnete, tým viac bicykel ide. Na rovine jazdí úsporne, do kopca pomáha viac. (Pozor, existujú aj výnimky ako napr. motor Bafang M300, ktorý je síce stredový, ale torzný senzor nemá a tým stráca jeho výhody). 

Druhy motorov elektrobicyklov:

1. Bosch – stredové motory 

  • Performance Line CX 4. generácia: Najnovší motor od Boscha, váha 2,9 kg, krútiaci moment 85 Nm
  • Performance Line CX (do roku 2020): Predtým najsilnejší motor Boscha, váha 3,5 kg, krútiaci moment 75 Nm
  • Performance Line SX (novinka 2024): superľahký, športový výkonný motor, váha 2,0 kg, krútiaci moment 55 Nm 
  • Performance Line: Váha 3,2 kg, krútiaci moment 75 Nm (starší model 60 Nm) 
  • Active Line Plus: Váha 3,2 kg, krútiaci moment 50 Nm
  • Active Line: Váha cca 2,9 kg, krútiaci moment 40 Nm 

2. Bafang – stredové motory:

  • M500 (M501): športový motor od Bafangu, váha 3,3 kg, krútiaci moment 95* Nm.
  • M420: Váha 3,6 kg, krútiaci moment 80* Nm.
  • M400: Podobný M420, ale s väčšími rozmermi, váha 3,6 kg, krútiaci moment 80* Nm.
  • M300 / Modest: Váha 3,6 kg, krútiaci moment 80* Nm, nemá torzný senzor – na rozdiel od ostatných modelov.  

3. Shimano Steps – stredové motory: 

  • EP8 (EP801): Špeciálne pre horský terén, váha 2,57 kg, krútiaci moment 85 Nm.
  • EP6 (EP600): Športový motor so širokým využitím, váha 2,9 kg, krútiaci moment 85 Nm. 
  • E5000: Ľahký cykloturistický motor s veľmi nízkou spotrebou, váha 2,5 kg, krútiaci moment 40 Nm.

4. Yamaha - stredové motory:

  • PW-X3: krútiaci moment 85 Nm, váha 2,75 kg
  • PW-ST: krútiaci moment 70 Nm, váha 3,41 kg  

5. Fazua - stredové motory:

  • Fazua Ride 60: krútiaci moment 60 Nm, váha 1,96 kg 

6. Bafang – zadné nábojové motory:

  • 8FUN: Váha približne 2 kg, krútiaci moment 35–45 Nm, ideálny pre ľahké mestské jazdenie.

 *Stredové motory BAFANG sú známe svojím miernym nadhodnocovaním krútiaceho momentu. Motory síce papierovo uvádzajú 80/95 Nm, no subjektívne pôsobia slabším dojmom. 

Druhy batérií v elektrobicykloch 

V elektrobicykloch sa zvyčajne používajú lítium-iónové batérie, ktoré sú známe svojou vysokou energetickou hustotou a dlhou životnosťou. Kapacita týchto batérií sa líši a má priamy vplyv na dojazd bicykla a jeho využitie: 

  • Malá kapacita (6–10 Ah): Tieto batérie sa obvykle nachádzajú na mestských elektrobicykloch určených na krátke jazdy. Ponúkajú dostatočný dojazd na denné dochádzanie alebo krátke výlety po meste.
  • Stredná kapacita (13–16 Ah): Batérie tejto kapacity sú vhodné na dlhšie jazdy a častejšie používanie, poskytujú lepší kompromis medzi hmotnosťou a dojazdom.
  • Veľká kapacita (17,5+ Ah): Tieto batérie sú najlepšou voľbou pre horské elektrobicykle alebo dlhé trasy v náročnom teréne. Ponúkajú najdlhší dojazd a sú schopné vydržať aj náročné podmienky.  

Komponenty elektrobicykla

Kľúčové komponenty elektrobicykla zohrávajú zásadnú úlohu v celkovom výkone a komforte pri jazde. Tu sú niektoré z hlavných komponentov, na ktoré by mali záujemcovia o elektrobicykle dbať: 

  • Vidlica: Pri elektrobicykloch, najmä tých určených pre horskú jazdu, sa často používajú odpružené vidlice, ktoré zlepšujú kontrolu nad bicyklom a komfort jazdy v nerovnom teréne. Výber správnej vidlice môže výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti bicykla.
  • Brzdy: Elektrobicykle sú ťažšie a rýchlejšie než bežné nemotorové bicykle. Preto je dôležité, aby mali účinné a spoľahlivé brzdy. 
  • Prehadzovačka: Tento komponent je zásadný pre plynulé radenie prevodov počas jazdy. Kvalitná prehadzovačka zabezpečí efektívnejší prenos energie a jednoduchšie prispôsobenie sa rôznym jazdným podmienkam.
  • Radenie: Systém radenia musí byť intuitívny a ľahko dostupný, aby umožnil rýchlu reakciu na zmeny terénu. Pri elektrobicykloch sa často používajú elektronické radenia, ktoré ponúkajú presnejší a spoľahlivejší výkon.
  • Reťaz: Ako kľúčový prvok pohonného systému musí byť reťaz odolná a prispôsobená záťaži, ktorú elektromotor predstavuje, najmä pri výkonnejších modeloch.
  • Plášte: Plášte netreba podceňovať – mali by mať vhodný vzor, aby zabezpečili spoľahlivú trakciu. Výhodou je vyššia pevnosť pre väčšie zaťaženie a prípadne aj proti-defektová úprava. 


Každý z týchto komponentov má vplyv na celkovú funkčnosť a používateľský komfort elektrobicykla, a preto je dôležité vyberať bicykel s kvalitnými komponentmi, ktoré zodpovedajú vašim potrebám a štýlu jazdy.